The Van Berkels in Malaysia

Bako national park. Op zoek naar de neusaap...

Zo, de trip zit er op. Vanochtend om 830 werden we door de chauffeur opgehaald. Na ca drie kwartier arriveerden we in een dorpje aan de oever van de Sarawak. We werden in een bootje gedropt en met een andere gids gingen we op weg naar Bako int. Park. De gids vertelde ons alles over het gebied tijdens de boottrip van half uur. De vaartocht naar het park was spectaculair mooi. Ik vond zelf dit het mooiste tot nu toe. Nauwelijks hadden we een stap op het strand gezet, of de makaken kwamen al naar je toe. Brutaal maar ook agressief. Oppassen dus. Met de gids gingen we het park in. Een trail leidde ons dwars door tropisch regenwoud met een luchtvochtigheid van 99 procent. Op zoek naar de neusapen. We zagen alles, behalve een neusaap. Een varaan, een baardzwijn, langstaartmakaken, blauwe krabben, mudskippers, vogels en zelfs twee giftige slangen. Na twee uur ploeteren was Jesper het zat. De gids wilde ons perse een neusaap laten zien, maar we hadden geen geluk. We hebben heerlijk geluncht en ipv een terugkeer naar het beloofde zwembad, gingen we nog een keer de jungle in. En toen werd ons geduld beloond. Twee grote neusapen passeerden op 5 meter afstand. Geweldige ervaring, omdat dit de enige plek ter wereld is waar neusapen leven. Moe maar erg happy (muv Jesper) gingen we om half vier terug. Toen we om half vijf in het zwembad lagen, was alles weer ok. Het was bloedheet, dus een duik was welkom. Lekker krab gegeten 's avonds en nu twee dagen rustig aan. Zaterdag hebben we een reisdag naar de Perenthianeilanden. Ciao allemaal.